Susanna Hietanen

Voiko Vr:ään enää luottaa?

Vr tarjoilee omia näkemyksiään Hämeenlinnan nopeiden junayhteyksien rankkaan karsimiseen useassakin paikassa. Täältä löytyy esimerkkinä Uuden Suomen uutisointia aiheesta. Uutisen mukaan blogissaan asiaan puuttunut kansanedustaja Timo Heinonen sai vastauksen VR:n yhteiskuntasuhteiden johtajalta Otto Lehtipuulta: ”Tässä kilpailussa VR:kin haluaa menestyä. Hämeenlinnassa pysähtyy joulukuusta lähtien joka arkipäivä 46 junavuoroa, joista IC-junia on 26. Vertailun vuoksi tuplasti asiakasmäärältään Hämeenlinnaa suuremmassa Lahdessa VR:n kaukojunia pysähtyy sama määrä, 26, (Otto) Lehtipuu kirjoittaa kommentissaan.”

Tästä kommentista voisi päätellä, että isompi Lahti ja hieman pienempi Hämeenlinna ovat junien suhteen aivan samalla viivalla. Kun tilastonumeroita katselee tarkemmin, paljastuu totuuden toinen puoli.

En saa omaa matematiikkaani mitenkään sopimaan näihin lukuihin ja lisäksi lausutun takaa paljastuu paljon vaiettua tietoa. Helsinki-Hämeenlinna-väliä IC-junat kulkivat reilun tunnin, kun Lahteen matka Helsingistä kestää vain noin 50 minuuttia. Taajamajunalla matka Helsingistä Hämeenlinnaan kestää reilun tunnin ja 20 minuuttia. Lahteen pääsee vastaavalla junalla Helsingistä noin tunnissa.

Joulukuun puolenvälin jälkeen (mikäli olen osannut tulkita oikein aikatauluja) IC-junia pysähtyy Hämeenlinnassa 26 kappaletta ja Lahdessa ’vain’ 24. Tilanne siis tältä näkökulmalta suurin piirtein tasan. Näistä junista säällisessä ajassa (alle taajamajunan ajan) osuudella Helsinki- Hämeenlinna matka sujuu vain 19 junalla. Lahteen kaikki junat kulkevat vakioajassaan. Etu tässä siis vahvasti Lahden puolella.

Pendolinoja pysähtyy Hämeenlinnassa 7 kappaletta, joista säällisessä ajassa (alle taajamajunan ajan) matkan taittaa vain 6. Lahdessa pysähtyy kuusi pendolinoa, kaikki noin tunnin aikataulussa.

Helsinki-Hämeenlinna -välillä junamatka kestää vuorokauden aikana pahimmillaan yli 1,5 tuntia peräti 9 junalla! Pahimmillaan matkaan kuluu jopa 2 tuntia 22 minuuttia! Ja nämä on Vr:n laskelmissa laskettu mukaan Hämeenlinnan ’nopeiden junien’ kapasiteettiin. Tämä on jo käsittämätöntä. Mitä nopeita junia nämä muka ovat?

Ja vielä yksi näkökulma: Junan vaihtaminen. Lahti-Helsinki -välillä junaa joutuu kaikista vuoroista, taajama- ja lähiliikennejunat mukaan lukien vaihtamaan vuorokauden aikana vain kerran. Hämeenlinna-Helsinki -akselilla vastaava junanvaihtoluku Riihimäellä ei-esteettömästi on 24 vaihtoa! Ilman hissiä, alikulkutunnelin kautta.

Lahti-Helsinki -matkalle pääsee IC:llä noin tunnin välien ja välissä pääsee taajamajunilla. Useimmiten juna kulkee siis väliä kahdesti tunnissa – toisinaan useamminkin. Pisin junan odotusaika on noin 1,5 tuntia. Hämeenlinna-Helsinki -väliä pääsee parhaimmillaan matkustamaan IC:llä tunnin välein, huonoimmillaan kolmen tunnin välein.

Analyysiä voisi vielä jatkaa, mutta tästäkin on varmasti jo käynyt selväksi, ettei Hämeenlinnan ja Lahden junayhteystilanne ole samanlainen – puhutaan sitten junamatkojen kestosta, tiheydestä tai tarvittavien junan vaihtojen määrästä.

Junien yllätysvähennys (14 junavuoroa) yhdellä kerralla yhdistettynä hyvin valikoivaan viestintään ei palauta luottamustani Vr:ään. Elämän suunnittelu täytyy selvästikin perustaa aivan muiden tekijöiden varaan. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän SusannaHietanen1 kuva
Susanna Hietanen

Siis nuo ovat yhteenlasketut vaihdot, eivät yhden matkan aikaiset vaihdot ;-)

Toimituksen poiminnat