*

Susanna Hietanen

Ammattikoululaisten kehittymismahdollisuuksiin panostettava

Suomalaiset tytöt pärjäsivät uusissa Pisa-tuloksissa (”PISA-ohjelmassa arvioidaan kolmen vuoden välein 15–16-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä, lukutaidossa ja ongelmanratkaisussa. PISA-tutkimuksessa selvitetään myös oppimista tukevia opiskeluasenteita ja -taitoja” – Wikipedia ). Suomalaiset tytöt sijoittuivat tilastoissa sijalle kaksi ja pojat sijalle kymmenen. Missään muussa tutkimuksen maassa sukupuolten erot eivät ole näin näkyviä.

Osa eroista johtuu tutkimuksen mukaan maantieteellisistä eroista, osa perhetaustasta. Oman perheen kokemusten perusteella asia ei ole näin yksinkertainen.

Yksilölliset ja sukupuoleen liittyvät erot merkitsevät paljon. Meillä toinen lapsista (tytär) päätyi lukioon ja sen jälkeen yliopistoon ja toinen (poika) päätyi ammattikouluun. Yliopisto-opiskelijan kohdalla on helppo havaita lukion jälkeinen kehittyminen. Ammattikoululaisen kohdalla kehitys näkyy vain todistusten ulkopuolella työelämässä ja muussa arjessa.

Ammattikoulun valinneiden oppimispolkua pitäisi vahvistaa. Moni löytää vahvuutensa koulumaailman kannalta liian myöhään. Byrokratia jyrää ja mahdollisuudet oman ammattitaidon kehittämiseen vähenevät voimakkaasti, jollei oppimisvire ole herännyt viimeistään ammattikoulun alkuvaiheissa. Tässä olisi kansallisen kilpailukyvyn ja kasvukäyrän kehittämisen paikka!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat