Susanna Hietanen

Karua aluepolitiikkaa liikenne- ja viestintäministeriössä

Lähestyy asiaa miltä kannalta tahansa, rautatieyhteyksien karsiminen on väistämättä aluepoliittinen päätös. Erityisesti Hämeenlinnalaisten työllisyys on vahvasti pendelöinnin varassa (yli 25% työllisistä pendelöi) ja usein pendelöintikunta löytyy noin sadan kilometrin säteeltä: Helsinki, Espoo, Vantaa ja Tampere. Hyvät junayhteydet työpaikkakaupunkeihin on tuonut Hämeenlinnaan runsaasti asukkaita vuosikymmenten aikana. Tällä hetkellä Hämeenlinna onkin maan neljänneksi liikennöidyin asema.

Kesällä kerran tunnissa kulkeneet nopeat junayhteydet niin etelään kuin pohjoiseenkin kokivat kovan kolauksen. Päivittäisiä nopeita (vähintään pikajunatasoisia) junayhteyksiä poistui yhteensä 14 kappaletta. Osa vuoroista korvattiin selvästi hitaammilla taajamajunilla, joissa ei ole mahdollisuutta samanlaiseen (oikeastaan ei juuri minkäänlaiseen) työskentelyyn kuin esimerkiksi IC-junissa. Matkat muuttuivat myös suorista yhteyksistä junan vaihtoon Riihimäellä. Aikatauluista löytyy muutamakin lähes kolmen tunnin junaton aukko, jona aikana junalla ei vain kuljeta.

Liikenne- ja viestintäministeriön www-sivuilla sanotaan, että ” Ministeriön tehtävänä on varmistaa, että Suomessa on tarjolla toimintavarmat ja turvalliset liikenne- ja viestintäverkot ja riittävästi kapasiteettia yhteiskunnan hyvinvoinnin ja kasvun tarpeisiin.” Hämeenlinnan kasvun tarpeet ovat ainakin tässä jääneet kovasti katveeseen.

Työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla kerrotaan alueiden kehittämisen vuoteen 2025 ulottuvan vision painopisteeksi mm. :” Elinvoimainen alueiden verkostoon rakentuva Suomi hyödyntää koko maan voimavaroja tehokkaasti ja kestävästi”. Hämeenlinna on pudotettu aikaisemmasta (pendelöinti)verkostostaan rajusti pois, jotta Helsinki-Tampere-matkaa matkustavat säästäisivät matka-ajassa muutaman minuutin.

Jos nopeiden junavuorojen karsiminen Hämeenlinnasta ei ole ollut harkittua aluepolitiikkaa, niin aluepolitiikkaa se on ollut joka tapauksessa. Yksi kaupungin keskeisistä kasvutekijöistä on kertamuutoksella kumottu valtion taholta jotakuinkin olemattomiin. Lisäksi tuo politiikka ei varmasti tuo edes mainittavan positiivisia tuloksia. Moni on jo aikaisemminkin todennut, että Vr:n nopeat yhteydet eivät toteudu jättämällä Hämeenlinnan pysähdys väliin. Ongelmana on Vr:n liikenteen epäluotettavuus kaikkina vuoden aikoina. Vr:n omat tilastot laskevat selvästi myöhästyneiden junien määrää. Myöhästymisminuuttien määrän laskeminen per myöhästynyt junavuoro kertoisi paremmin karun totuuden ja ansaitsisikin tulla lisämittariksi myös tulevaa vapaata kilpailua ajatellen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Olli Kankaanpää

Kaverini kaveri Antti Lagerroos oli VR:n johtotehtävissä ja totesi tilanteen kestämättömäksi ja erosi.

Käyttäjän SusannaHietanen1 kuva
Susanna Hietanen

Jos tämä on ollut tavoite, niin en yhtään ihmettele eroamista... :-(

Olli Kankaanpää

Näin kävi. Nyt hän keskittyy polttamaan yhtä sikaria kuukaudessa. Maailma muuttuu ja sikarikerho sen mukaisesti.

Toimituksen poiminnat